Azulejos in Lissabon


Terug van een fijne week Lissabon en omstreken. 
Lissabon is een mooie stad met bezienswaardigheden in overvloed en ook ligt een nog ongerepte kust met vele kleine baaitjes maar op een tientallen kilometers van de stad. Zeker een bezoekje waard!

Ik was vooral gecharmeerd door de tegels of azulejos die de gevels van vele huizen in Portugal versieren. Veel van de tegels zijn nu beschadigd, ooit waren ze waarschijnlijk perfect en gaaf maar nu zijn ze vaak door de zon en zee afgesleten. Toch neemt dit niets weg van hun charme en schoonheid. Ook worden beschadigde tegels soms vervangen door een heel andere soort die voor leuke collages zorgen.
Alhoewel er een voorliefde voor blauw en wit bestaat (azul is blauw in het portugees).
Zie je een toch een hele variëteit aan kleurtjes en motiefjes.
Hieronder een staaltje van de tegeltjes die ik zoal tegenkwam :
Heel mooi om te zien want elke gevel in de straat zorgt voor een uniek kleurenpallet.



2 comments:

  1. Zo te zien heb je erg genoten. Leuk hoor.

    ReplyDelete
  2. Oh ik ben eens even gaan teruglezen en volgens mij volg ik je en toch zie ik geen voor mij bekende blogposts. Dadelijk maar eens even checken in blogger leeslijst...
    Oh Lissabon en die tegels brings back memories...ik ben er vroeger als kind een aantal jaren achter elkaar geweest en oh zou er dolgraag nog eens heen willen. Ik hou van dit soort wereldsteden met al die cultuur.
    Ik ga er weer vandoor...warme groetjes van Susan

    ReplyDelete

 

Flickr Photostream

Follow Me on Pinterest

Twitter Updates

Follow on Bloglovin

Meet The Author