Op berenjacht

Ik ging samen met mijn haakpen op jacht naar loslopend wild en kwam thuis met dit trofee. Ik droom al heel lang van een wildtrofee in huis. Vaak heb ik mij bijna laten overhalen om eentje kant en klaar te kopen en toen kwam ik dit patroontje tegen en een paar dagen later was Bruin de Witte Beer gevangen. Ik ben helemaal wild van hem. 
Wil je graag weten hoe hem te maken, ik vond het patroontje hier, het is wel in het Frans. Kan je geen Frans dan vind je hieronder de vertaling naar het Nederlands.

Wat heb je nodig:
  • wol (kleur naar keuze)
  • haakpen (ik gebruikte nr 3)
  • borduurgaren voor ogen en neus
  • vulling
  • een stuk karton en een lapje stof en lijm voor het trofee
      
Hoe maak je het: 

Afkortingen: l = losse - v= vaste - hv= slipsteek -  min= versmallen (een steek overslaan)

HET HOOFD
Ronde 1 : Haak 2l -  6v in de laatste l vanaf de haaknaald. Sluiten met een hv
Ronde 2 : 1l, 2 v in elke steek, 1 hv (12v)
Ronde 3 : 1l, *1 v in de volgende steek, dan 2 v in dezelfde steek*, 1 hv (18v)
Ronde 4 : 1l, *2 x1 v, dan 2 v in dezelfde steek*, 1 hv (24v)
Ronde5: 1l, *3 x1 v, dan 2 v in dezelfde steek*, 1 hv (30v)
Ronde 6 : 1l, *4 x1 v, dan 2 v in dezelfde steek*, 1 hv (36v)
Ronde 7 : 1l, *5 x1 v, dan 2 v in dezelfde steek*, 1 hv (42v)
Ronde 8 : 1l, *6 x1 v, dan 2 v in dezelfde steek*, 1 hv (48v)
Ronde 9 : 1l, *7 x1 v, dan 2 v in dezelfde steek*, 1 hv (54v)
Ronde 10: 1l, *8 x1 v, dan 2 v in dezelfde steek*, 1 hv (60v)
Ronde 11 : 1l, *9 x1 v, dan 2 v in dezelfde steek*, 1 hv (66v)
Rondes 12 à 18 : 1l, 1 v in elke steek, 1hv > 66 v
Ronde 19 : 1l, *9 x1 v, 1 min*, 1 hv (60v)
Ronde 20 : 1l, *8 x1 v, 1 min*, 1 hv  (54v)
Ronde 21 : 1l, *7 x1 v, 1 min*,  1 hv  (48v)
Ronde 22 : 1l, *6 x1 v, 1 min*,  1 hv  (42v)

DE NEUS
Ronde 1 : Haak 2l -  6v in de laatste l vanaf de haaknaald. Sluiten met een hv
Ronde 2 : 1l, 2 v in elke steek, 1 hv (12v)
Ronde 3 : 1l, *1 v in de volgende steek, dan 2 v in dezelfde steek*, 1 hv (18v)
Ronde 4 : 1l, *2 x1 v, dan 2 v in dezelfde steek*, 1 hv (24v)
Ronde5: 1l, *3 x1 v, dan 2 v in dezelfde steek*, 1 hv (30v)
Ronde 6 : 1l, *4 x1 v, dan 2 v in dezelfde steek*, 1 hv (36v)
Rondes 7 à 10 : 1l, 1 v in elke steek, 1hv > 36 v
Ronde 11 : 1l, *5 x1 v, dan 2 v in dezelfde steek*, 1 hv (42v)
Rondes 12 : 1l, 1 v in elke steek, 1 hv (42v)

DE OREN
Rij 1 : Haak 2l -  3v in de laatste l vanaf de haaknaald. Sluiten met een hv en draaien.
Rij 2 : 2 v in elke steek, 1 hv  draaien(6v)
Rij 3 : *1 v in de volgende steek, dan 2 v in dezelfde steek*, 1l  draaien(9v)
Rij 4 : *2x1 v in de volgende steek, dan 2 v in dezelfde steek*, 1l  draaien(12v)
Rij 5 : *3x1 v in de volgende steek, dan 2 v in dezelfde steek*, 1l  draaien(15v)
Rij 6 en 7 : 1l, 1 v in elke steek, 1 hv (15v)

AFWERKING
Vul de neus op en naai de neus en de oren op het hoofd. Naai nu een neusje en ogen met borduurgaren op neus en hoofd.
Knip een trofee uit het karton en beplak die met stof.
Naai dan het hoofd op het karton. Je kan de achterkant van het trofee met een papier over plakken om de steken te verstoppen.

Dit wild dier is makkelijker te vangen dan je denkt. Ik ben benieuwd wat onze volgende jacht zal opleveren.

Heb je zelf het trofee gemaakt, dan kan je je trofee bijvoegen op de blog van de ontwerpster Anisbee zij heeft al een heel fotoalbum met realisaties van andere blogsters.

16 comments:

  1. Wat mooi gemaakt zeg ♥
    Lieve groet Hester
    https://www.facebook.com/hester.horden

    ReplyDelete
  2. mooi gemaakt !!

    liefs, Ellen

    ReplyDelete
  3. Anonymous3/02/2013

    prachtig gemaakt zeg ♥
    lieve groet jenneke

    ReplyDelete
  4. Ziet er heel leuk uit, gaaf zo.n berekop uit de muur! En nog leuker dat je het patroon deelt!
    Ik ga even een linkje plaatsen voor je weggevertje, op mijn blog en doe uiteraard graag mee, zal ik daar ook even bijzetten
    Fijn weekend
    Tineke

    ReplyDelete
  5. Dat is nog eens leuk jagen! Zo'n lieve goedaardige ijsbeer... mooi geworden hoor!

    groetjes en een fijn weekend nog,

    Miriam
    't Bezige Bijtje

    ReplyDelete
  6. Leuk he op jacht met haaknaald!Ik heb het tot 3x toe gedaan...2x een neushoorn en 1 keer een rendier;-)

    grtzzzzzz

    ReplyDelete
  7. Ohh wat is hij leuk!! En bedankt voor de vertaling!

    ReplyDelete
  8. Wauw, mooi! En bedankt voor de uitleg, die ga ik direct pinnen. IJsberen, ze zien er zo lief uit, maar je moet ze niet in het echt tegenkomen... ;)

    ReplyDelete
  9. wauw dat is nog eens een jachttrofee! Volgende keer zo'n enorm hert met gewei ;)

    ReplyDelete
  10. He dankjewel om mij te volgen! Je hebt zelf ook wel een leuke blog! Supertof gedaan ook dat berenhoofd! Ik wou dat ik zelf ook aan zo'n patronen uit kon, maar ik snap niets van zo'n uitleg!
    Groetjes!

    ReplyDelete
  11. Leuk! Ik kom hier terecht via HaakMaarAan. Fijn dat je het patroon vertaald hebt. Ik heb je genoemd op mijn blog (krulstaartje.blogspot.nl), ik hoop dat je dat goed vindt! :)
    Groetjes, Janne

    ReplyDelete
  12. Wat een leuke blog heb je!
    Ik kwam bij jou via de blog ook nu en dan. Ik vind deze beer erg leuk, 1 vraagje.
    Hoe groot is hij ongeveer? Ik wil hem greag maken, maar wil graag weten hoe groot het achterbord moet zijn ;-)
    Ik blijf je volgen hoor!
    Liefs, Maaike

    ReplyDelete
  13. Hoi Maaike,
    De diameter van de berekop is zo'n 16cm (hangt er natuurlijk af welke wol je gebruikt) ik gebruik acryl met haaknaald 4. Het achterbord is bij mij zo'n 25cm van hoogste punt tot laagste punt. Leuk dat je hem ook gaat maken!

    ReplyDelete
  14. Super, bedankt voor de info....
    Zou je met me willen mee denken?
    Ik wil er graag een koeienkop van maken.....
    Liefs, maaike

    ReplyDelete
  15. Een koeienkop leuk idee! Ik zag een gehaakte koe op Haak Maar Aan misschien kan je je daar op baseren http://haakmaaraan.blogspot.be/2012/11/stella-de-koe.html

    ReplyDelete
  16. Ow wat een leuk idee!
    Ik ga het even proberen uit te vogelen, kan even duren, maar zodra ik wat weet oid laat ik het je weten oke!

    ReplyDelete

 

Flickr Photostream

Follow Me on Pinterest

Twitter Updates

Follow on Bloglovin

Meet The Author